ریشه کنی مگس ها تخصص ماست


شایعترین مگس های خانگی

شایع ترین مگس ها

شایعترین مگس های خانگی

مگس های خانگی را همانطور که از نامشان پیداست می توان به طور مرتب در خانه ها، در سراسر دنیا مشاهده کرد. این حشرات گونه های مختلفی دارند. برخی از گونه ها از سایرین رایجتر هستند و متناسب با زیستگاه طبیعی و ویژگی های شان به محیط های مختلفی جذب می شوند.

 

داشتن دانش کافی در مورد اندازه، زیستگاه و چرخه زندگی گونه های مختلف مگس، می تواند به شناسایی موثرترین روشهای پیشگیری و کنترل انواع این حشرات کمک کند.

 

به طور میانگین انواع مگس های خانگی بالغ در حدود 30 روز عمر می کنند، آنها یک چرخه کامل چهار مرحله ای را طی می کنند که شامل مراحل تخم، لارو، شفیره و بلوغ است. در ادامه برخی از رایجترین انواع مگس های خانگی را به همراه ویژگی و زیستگاه های مختلف هر یک از آن ها، مورد بررسی قرار داده ایم.

 

انواع مگس های خانگی

 

یک. مگس بطری آبی

 

ظاهر

 

مگس آبی بالغ حدود 6 تا 12 میلی متر طول دارد، و رنگ آن آبی متالیک است. لارو مگس بطری به جز از نظر اندازه کاملاً شبیه به لارو مگس های خانگی هستند، اندازه این لاروها در هنگام بلوغ به 18 میلی متر می رسد.

 

چرخه زندگی مگس های بطری

 

حدود 18 ساعت یا کمتر طول میکشد تا تخم های مگس های بطری هچ شوند، زیرا رشد نسبی آن ها در داخل بدن مگس ماده اتفاق می افتد. دوره لاروی مگس های بطری بین 7 تا 12 روز است و پس از آن لاروها به مگس بالغ تبدیل می شوند.

 

زیستگاه

 

این گونه از مگس های خانگی در اکثر مواقع در گوشت و گاهی در پنیر تخمگذاری می کنند و لاشه حیوانات محل تجمع آن ها است.

 

 

دو. مگس خوشه ای

 

ظاهر

 

مگس خوشه ای طولی بین 6 تا 10 میلیمتر دارد. بخش سینه این حشره، خاکستری یا زیتونی تیره و پوشیده از موهای طلایی قهوه ای است. بالهای این مگس ها هنگام استراحت همپوشانی دارند و در پرواز کردن کند عمل می کنند.

 

چرخه زندگی

 

این مگس ها در اواخر تابستان و اوایل پاییز تخم گذاری می کنند و تخم های خود را در داخل خاک قرار می دهند. زمان رشد از تخم تا بلوغ حدودا 27 تا 39 روز است.

 

لارو این مگس ها در درون بدن کرم های خاکی رشد کرده و از آن ها تغذیه میکنند سپس در خاک شفیره تشکیل می دهند و پس از طی مدت زمان لازم به شکل مگس خوشه ای بالغ از درون شفیره خارج می شوند.

 

زیستگاه

 

مگسهای خوشه ای معمولاً در قسمت های آرام و بدون سرو صدا و فعالیت، مانند اتاق زیر شیروانی و حفره های درون دیوار دیده می شوند. آنها به مکان های گرم برای خواب زمستانی نیاز دارند. مگس خوشه ای غالباًدر فصل پاییز در گروه هایی متشکل از تعداد زیادی مگس، در حفرات موجود در سقف ها تجمع می یابند و تعدادشان در فصل پاییز نسبت به زمستان بیشتر است.

 

شما ممکن است گروه بزرگی از مگس های خوشه ای را در اطراف پنجره ها ببینید، زیرا این مگس ها در روز های آفتابی زمستان جذب نور خورشید می شوند.

 

مگس خانگی معمولی

 

ظاهر

 

طول مگس خانگی بالغ بین 5 تا 8 میلی متر است. بخش سینه یک مگس خانگی معمولی به رنگ خاکستری بوده و بخش شکمی آن ها دارای 4 نوار باریک می باشد. شکم این حشرات زرد رنگ و نوک بال هایشان اندکی تیز است. لاروهای مگس های خانگی به رنگ سفید دیده می شوند و طول آن ها در هنگام بلوغ به 12 میلیمتر میرسد.

 

چرخه زندگی

 

مگس خانگی معمولی در دسته های 120 تا 150 تایی تخمگذاری می کند. تخم ها ظرف مدت زمانی بین 8 ساعت یا حداکثر3 روز هچ می شوند. مدت زمان لازم برای تبدیل لاروها به مگس خانگی بالغ حدود 3 تا 60 روزاست و لاروها به مدت 3 - 28 روز به صورت شفیره باقی می مانند.

 

زیستگاه

 

تقریباً می توان این مگس ها را در هر نوع محیطی یافت اما آن ها بیشتر از هرجایی در مواد گیاهی پوسیده رشد و تخمگذاری می کنند.

 

 

سه. مگس فاضلاب

 

ظاهر

 

طول این مگس 2 میلیمتر است. بدن آنها قهوه ای مایل به زرد یا خاکستری به نظر میرسد. بال های مگس فاضلاب به شدت از مو پوشیده شده و هنگام استراحت بالهایشان را به شکل چادری روی بدن خود می گسترانند.

 

چرخه زندگی

 

طول مدت لازم برای هچ شدن تخم های این مگس اغلب بین6-1 روز است. لاروها در مدت 10 تا 50 روز بالغ میشوند. لاروهای بالغ پس از تشکیل شفیره به مدت 1-3 روز زمان نیاز دارند تا به مگس های بالغ تبدیل شوند.

 

زیستگاه

 

این مگس ها اغلب در مجاری فاضلاب های خانگی و در داخل مواد باقی مانده در جداره این مجاری به عنوان مثال در لجن های فاضلاب زندگی، تخمگذاری و تغذیه میکنند. تخمگذاری در داخل لجن منابع غذایی لازم برای رشد لاروهای مگس فاضلاب را فراهم می آورد. لاروها از مواد آلی موجود در لجن مجاری فاضلاب تغذیه و رشد می کنند.

 

چهار. خرمگس ها

 

خرمگس ها یکی از گونه های مگس خانگی گزنده هستند و نوعی آفت آزارد هنده به ویژه برای دام ها به شمار می آیند. گزیدگی های شدید نوع ماده این نوع مگس ها عواقب شدیدی از جمله کاهش وزن در برخی حیوانات را به دنبال دارد. نیش و گزیدگی خرمگس ها می تواند برای انسان نیز بسیار دردناک باشد، چرا که خرمگس ها دهانی دارند که دارای آرواره هایی شبیه به چاقوهای مینیاتوری است، آن ها از آرواره های تیز خود برای بریدن پوست استفاده میکنند، سپس خون جاری شده از محل جراحت را می خورند.

 

خرمگس های نر به طور عمده از گرده و شهد گل ها تغذیه می کنند، و در نور روز بیشترین میزان فعالیت را از خود نشان می دهند.

 

مشخصات کلیدی در مورد خرمگس ها

 

خرمگس های بالغ در حدود 25 میلی متر طول دارند. رنگ بدنشان سیاه تا قهوه ای تیره است و چشمهایی به رنگ سبز یا سیاه دارند.

 

جنس نر این مگس ها دارای چشم هایی در هم آمیخته و مبهم می باشد که آن را از جنس ماده که چشمهایشان به صورت گسترده و جدا از هم است، متمایز میسازد. نیش خر مگس ها اغلب بسیار دردناک و آزار دهنده است.

 

چرخه زندگی خرمگس

 

جفتگیری این نوع مگس ها که در هوا آغاز شده، بر روی زمین تکمیل می شود. مدتی پس از جفتگیری خرمگس ماده تخمگذاری می کند و از ترشح بزاق خود برای حفاظ تخم ها استفاده می کند.

 

 

پنج. مگس ماسه

 

مگسهای ماسه بالغ را اغلب از ماه آوریل تا سپتامبر می توان مشاهده کرد، این مگس ها در اطراف رودخانه ها و یا درون طبیعت آزاد و مکان های بی درخت زندگی می کنند. جنس ماده در این گونه از مگس ها ترجیح می دهندکه در خاک های مرطوب حاشیه آبها تخم گذاری نمایند.

 

مشخصات ظاهری مگس ماسه

 

مگس های بالغ در حدود 10-11 میلیمترطول دارند. بدن آنها به رنگ خاکستری کم رنگ می باشد. چشمهای مگس های ماسه به رنگ برنزه یا قهوه ای به نظر می رسد. پاهای این مگس ها قهوه ای مایل به قرمز تیره هستند.

 

چرخه زندگی مگس ماسه

 

مدت زمان زندگی مگس های ماسه در مرحله لاروی بسته به شرایط، بسیار متغیر است. در ماسه های سست، این مگس ها می توانند تا دو سال نیز به شکل لارو به حیاتشان ادامه دهند. در مرحله شفیرگی، لاروهای مگس ماسه ظاهری شبیه به شکل دایره یا شکل حرف U انگلیسی دارند و این مرحله یک یا دو هفته به طول می انجامد.

 

شش. مگس میوه

 

مگسهای میوه معمولاً میوه فاسدی را پیدا می کنند و در اطراف بقایای ناشی از تخمیر میوه ها و سبزیجات که در باغ های میوه، کارخانه ها، میوه فروشی ها و خانه هامشاهده می شود، در حال گردش هستند.

 

 

حقایق کلیدی در مورد مگس میوه

 

طول آنها به  3 میلیمتر میرسد. رنگ بدنشان زرد یا قهوه ای کم رنگ است. چشم این نوع مگس به رنگ قرمز روشن می باشد. آنها دارای شکمی آویزان هستند که همین امر باعث کند شدن سرعت پروازشان خواهد شد. تمایل به معلق ماندن و شناور شدن در حالت پرواز دارند.

 

چرخه زندگی مگس میوه

 

آنها می توانند در میوه های فاسد، فاضلاب های کثیف و حتی ظروف تمیز زندگی کنند.

 

گونه ی بالغ این مگس ها پس از 7 تا 30 روز رشد، به بلوغ کامل می رسند و پس از طی این مدت، طول عمر مگس های میوه بالغ در حدود 9-2 هفته خواهد بود. اگر شرایط محیطی و دمایی ایده آل باشد مگس های میوه می توانند حداقل در مدت یک هفته رشد خوبی داشته باشند.

 

 

سم مگس کش قوی آجیتا

خرید سم مگس کش آجیتا - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: