ریشه کنی مگس ها تخصص ماست


مسمومیت غذایی ناشی از مگس

چگونگی مسمومیت غذایی از طریق مگس

مگس ها چگونه منجر به مسمومیت غذایی در انسان می شوند؟

 

مسمومیت های ناشی از مگس عمدتاً از طریق خوردن غذای آلوده به مگس ایجاد می شود. مگس ها حشراتی هستند که در محیط های آلوده ای مثل محل دورریز پسماند و فضولات هم تغذیه کرده و هم تولید مثل می کنند.

 

چگونگی انتشار بیماری توسط مگس

 

بدن مگس ها مملوء از آلودگی ها و عوامل بیماری زا است. آن ها مدام در حال تمیز کردن پاها و بال های خود از طریق مالیدن پاها به همدیگر و بالهایشان هستند. مگس ها اهداف مهمی از این کار دارند.

 

یک. متعادل کردن وزن بدنشان هنگام پرواز

 

دو. افزایش قدرت بویایی، چشایی و حتی بینایی

 

سه.افزایش سرعت هنگام فرار کردن

 

بدن مگس ها پر از مو و پرزهای بسیار ریزی است که به عنوان گیرنده های بویایی و چشایی عمل می کنند. تمیز شدن این پرزها از بدن مگس به بقاء آن ها کمک می کند. اما اگر مگس ها این کار را روی غذا انجام دهند به احتمال زیاد موجب بروز مسمومیت ناشی از مگس در انسان خواهد شد.

 

مسمومیت های غذایی ناشی از مگس

 

به همین دلیل اگر مگسی را روی غذا دیدید بهتر است آن غذا را دور بریزید و خود را از بیماری های خطرناک و حتی در بعضی موارد، کشنده خلاص کنید. البته در برخی تحقیقات نیز نتایج به دست آمده نشان می دهد که با وجود اینکه انتقال باکتری، ویروس و انگل به غذا، توسط مگس تأیید شده است اما یک توقف کوتاه مگس روی غذا مسبب بیماری در فرد نمی شود.

 

نحوه انتقال عوامل بیماری زا از مگس

 

یک. به هم مالیدن پاها

 

مگس های خانگی نیش نمی زنند، خطر ناشی از مگس های خانگی بیشتر به دلیل انتقال انواع بیماری به انسان است. مگس ها این عوامل بیماری زا را از طریق بدن به خصوص پاهای خود انتشار می دهند. برخلاف پشه ها که پاتوژن های عامل بیماری را از بزاق خود انتقال می دهند.

 

 

دو. دفع فضولات

 

مگس ها علاوه بر به جای گذاشتن پاتوژن های بیماری زا در غذا، فضولات خود را نیز دفع می کنند. فضولات مگس مملوء از آلودگی ها و عوامل بیماری زای خطرناک است.

 

سه. بزاق مگس

 

مگس ها قادر به تغذیه از غذاهای جامد نیستند، به همین دلیل از بزاق دهان خود برای تبدیل غذاهای جامد به مایع و سپس مکیدن آن استفاده می کنند. مکیدن غذاها در مگس با استفاده از دهان خرطومی مانند آن ها صورت می پذیرد. به نوعی آن ها بزاق خود را روی غذا می ریزند. بزاق مگس حاوی آنزیم هایی است که آن را تجزیه کرده و به مایع تبدیل می کند. عمل ریختن بزاق روی غذا باعث انتقال پاتوژن های بیماری زا به آن خواهد شد و احتمال ابتلا به مسمومیت ناشی از مگس افزایش می یابد.

 

راه های کاهش مسمومیت های غذایی توسط مگس

 

یک. کاهش دسترسی مگس به غذاها

 

برای عدم ابتلا به مسمومیت های ناشی از مگس، باقیمانده غذاهای خود را به مدت طولانی در بیرون از یخچال قرار ندهید. بهتر است آن ها را در ظروف در بسته قرار داده تا دسترسی مگس ها به غذا را محدود کنید. طبق نتایج تحقیقات به دست آمده در زمینه انتقال بیماری از مگس به غذای انسان، هرچه عوامل بیماری زا مدت زمدت بیشتری روی غذا باقی بمانند احتمال ابتلاء به بیماری در افراد نیز افزایش می یابد.

 

دو. تهیه غذای سالم

 

در صورتی که در رستوران غذا می خورید و یا غذای خود را از بیرون تهیه می کنید از تمیز بودن محیط تهیه غذا اطمینان حاصل کنید. هر چه یک مکان تمیز باشد احتمال تهاجم مگس ها به آنجا نیز کمتر خواهد بود و بالعکس.

 

سه. استفاده از سموم قوی ضد مگس

 

بیشتر اوقات، استفاده از سموم مگس کش قوی و رعایت استانداردهای بهداشتی تنها راه کنترل تهاجم مگس هاخواهد بود. کاهش جمعیت مگس های بالغ و تخم مگس، خطر تماس آن ها با مواد غذایی و درنتیجه آلوده کردن غذاها را نیز کاهش می دهد.

 

 

ابتلاء به بیماری از طریق خوردن لارو مگس

 

یک مگس ماده در طول عمر خود پنج تا شش بار تخمگذاری می کند و به طور کلی در این چند نوبت تخمگذاری حدود 2000 تخم تولید می کند. هر مگس در هر نوبت تخمگذاری، تخم های خود را در دسته های 70 تا 150 عددی قرار می دهد. مگس ها پروسه تخمگذاری را در مواد ارگانیک فاسد مثل غذاها و فضولات حیوانی و انسانی انجام می دهند.

 

به طور کلی مگس ها تخم های خود را روی غذا و یا فضولات قرار می دهند تا زمانی که تخم ها به لارو یا کرم حشره تبدیل می شوند، به مواد غذایی برای تغذیه دسترسی داشته باشند که این مواد نقش غذا را برای لاروهای در حال رشد، ایفا می کند. به همین دلیل، احتمال تخمگذاری مگس ها روی غذا زیاد است.

 

کرم حشره، لارو مگس است که در چرخه زندگی انواع مگس، بعد از مرحله تخم بوده و برای رفتن به مرحله شفیرگی باید تغذیه کنند. این کرم حشره ها حدود 3 الی 12 میلیمتر طول دارند و به رنگ سفید هستند. در صورتی که از غذاهایی که در ظروف درب دار نگه داری نشده و یا در یخچال نبوده اند، مصرف کنید احتمال وجود لاروهای مگس روی آن افزایش خواهد یافت. خوردن غذای آلوده به مگس برای یک فرد سالم و بزرگسال مشکلات زیادی ایجاد نمی کند اما می تواند منجر به مسمومیت های باکتریایی در آن فرد شود.

 

بیماری های ناشی از مگس

 

مسمومیت باکتریایی

 

مگس ها می توانند در طول روز به منابع غذایی متعددی سر بزنند و حامل باکتری های مضری باشند که از پس مانده های حیوانی و انسانی برداشته اند آنها می توانند این باکتری ها را به غذاهایی که انسان می خورد، منتقل کنند.

لارو یا کرم حشره که در غذای فاسد رشد می کند، می تواند باکتری های موجود در غذا را بخورد. افرادی که این غذاهای فاسد و لاروهای مگس را می خورند، در معرض این باکتری ها قرار می گیرند. سالمونلا و ایشیریشیاکلی نمونه باکتری هایی هستند که مگس ها و کرم ها می توانند به انسان ها انتقال دهند.

 

 

سالمونلا

 

سالمونلا یکی از رایج ترین دلایل مسمومیت های غذایی ناشی از مگس است.

 

علائم سالمونلا عبارتند از:

 

انقباض در ناحیه شکم

 

سرگیجه و استفراغ

 

اسهال

 

تب

 

این علائم معمولاً بعد از حدود 12 الی 72 ساعت بعد از خوردن باکتری توسط شخص به وجود می‌آید و بیماری معمولاً بین 4 تا 7 روز طول می کشد.

 

افراد با مسمومیت سالمونلا معمولاً بدون مراحل درمانی خوب می شوند. اگرچه استفراغ و اسهال مداوم می تواند باعث خشکی شدید بدن شده و فرد را مجبور به رفتن به بیمارستان کند. بنابراین برای افرادی که دچار مسمومیت سالمونلا شده اند، نوشیدن زیاد مایعات مثل سوپ سبزیجات و آب میوه برای جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته بسیار مهم است.

 

مسمومیت ایشرشیاکلی

 

مشکلات زیادی توسط این نوع از مسمومیت ناشی از مگس ظاهر می شود، ولی بیشتر آنها بی ضرر هستند و بعضی دیگر می توانند باعث بیماری شدید در شخص شوند.

 

 

علائم ایشرشیاکلی عبارتند از:

 

انقباض شکم

 

اسهال که می تواند حاوی خون باشد

 

استفراغ

 

تب خفیف معمولا کمتر از 38 در جه سانتیگراد

 

این علائم معمولاً بین 1 تا 10 روز بعد از خوردن باکتری شروع شده و 5 الی 7 روز طول می کشد.

 

ایشیرشاکلی می تواند در شدت های مختلف از خفیف تا مزمن درجه بندی شود و گاهی می تواند زندگی فرد مبتلا را تهدید کند. مانند مسمومیت با سالمونلا، برای افراد مبتلا، نوشیدن زیاد مایعات برای پیشگیری از خشکی بدن ضروری است.

 

میاز روده ای

 

یک شخص ممکن است ندانسته، لارو های موجود در یک غذای فاسد شده را بخورد. میاز زمانی اتفاق می افتد که شخص مورد هجوم لاروهای مگس قرار گرفته باشد. لاروها در بیرون و داخل بدن فرد زندگی می کنند و با تغذیه از بافت های بدن فرد مبتلا زنده می مانند. ابتلا به مسمومیت های ناشی از مگس از این طریق، یکی از بدترین اتفاقات برای هر فردی است.

 

میاز روده ای، نوعی از میاز است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که لاروهای خورده شده همراه با غذای آلوده، در دستگاه گوارش انسان زنده بمانند. افراد مبتلا به میاز روده ای، هیچ علائمی را از خود نشان نمی دهند و فقط زمانی که لاروهای مگس را در مدفوع مشاهده کنند، متوجه وجود این مشکل خواهند شد.

 

علائم میاز روده ای شامل موارد زیر است:

 

درد شکم

 

سرگیجه و استفراغ

 

خارش در ناحیه مقعد

 

خونریزی از ناحیه روده ای که به مقعد وصل می شود

 

بیماری میاز بیشتر در نواحی استوایی و نیمه استوایی مثل مناطقی از آفریقا و آمریکای جنوبی اتفاق می افتد و مردمی که به این نواحی سفر می کنند، می توانند دچار میاز شوند. خوردن تصادفی لارو مگس ها باعث ایجاد یک عارضه بلند مدت نمی شود هر چند اگر شخصی از طریق غذای فاسد، لاروهای مگس را بخورد در خطر مسمومیت های غذایی قرار می گیرد. علائم مسمومیت غذایی ناشی از مگس می تواند خفیف تا مزمن باشد و گاهی آن ها می توانند تا روزها ادامه پیدا کنند.

 

برخی از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به مسمومیت های غذایی قرار دارند. این افراد عبارتند از:

 

یک. نوزادان

 

دو. افراد کهنسال

 

سه. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مثل کسانی که با ویروس اچ آی وی آلوده شده اند یا تحت عمل پیوند قرار گرفته اند.

 

در صورت ایجاد مشکلات زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

مشاهده لارو مگس در مدفوع

 

درد دائم در ناحیه شکمی

 

علائم مسمومیت با باکتری که بدتر می شود و یا بهبود نمی یابد

 

اسهالی که بیش از 3 روز طول بکشد

 

اسهال و تب با دمای بیش از 37 درجه

 

ادرار خونی

 

علائم خشکی بدن

 

استفراغ دائم و شدید

 

خوردن کرم حشره در برخی کشورها

 

در بعضی از کشورها خوردن حشرات رایج است. دانشمندان تخمین می‌زنند که نزدیک 2000 هزار گونه حشره خوردنی وجود دارد. علاوه بر حشرات بالغ، در برخی گونه ها تخم و لاروهای آن ها نیز قابل خوردن است. " کازومارزو " یک نوع پنیر ایتالیایی است که حاوی هزارها کرم حشره یا لارو مگس می باشد.

 

 

در اوایل تولید این پنیر، تولید کننده ها لایه بیرونی را بر میداشتند که موجب جذب مگس ها و تخمگذاری آن ها در پنیر  می شد. بعد از گذشت مدتی، لاروها پنیر فاسد را می خورند فضولات حاصل از لاروها، به پنیر مزه خاص و تندی می دهد.

 

به دلیل خطرات سلامتی ناشی از خوردن این کرم ها، مدیران امنیت غذایی، فروش پنیر کازومارزو را ممنوع کرده اند اگرچه هنوز تعدادی از تولید کنندگان این پنیرها به تولید چنین پنیرهایی برای مصارف شخصی ادامه می دهند.

 

آیا خوردن لاروها یا کرم حشره ها امن است؟

 

کرم ها حاوی مقدار بالایی پروتئین و چربی هستند، به همین دلیل دانشمندان در حال حاضر مشغول بررسی امکان رشد، کشت و توسعه کرم مگس های سرباز سیاه برای مصرف انسانی هستند. دانشمندان پیشنهاد میدهند که لاروها را خشک کرده و برای آماده سازی غذا آن را در ماکروویو بپزید تا خطر مسمومیت با باکتری از طریق آن کاهش پیدا کند. اما در حال حاضر هیچ راهی برای کاهش خطر ناشی از مصرف این کرم ها وجود ندارد.

 

سم مگس کش قوی آجیتا

خرید سم مگس کش آجیتا - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: