ریشه کنی مگس ها تخصص ماست


مگس خوشه ای و راه های رهایی از آن

چگونگی از بین بردن مگس خوشه ای

مگس خوشه ای چیست؟

 

مگس های خوشه ای به عنوان مگس های اتیک نیز شناخته می شوند، این مگس ها بزرگ، تنبل و پر سر و صدا هستند. تعداد زیادی از این مگس ها را می توان در روزهای آفتابی گرم در فصل زمستان و بهار در اطراف پنجره ها پیدا کرد.

 

این مگس ها انگلی برای کرم های خاکی به حساب می آیند زیرا لارو آن ها در بدن کرم های خاکی رشد کرده و از آن ها تغذیه می کنند. این گونه از مگس ها در فصل بهار و تابستان در فضای آزاد مزارع و چمن زارها زندگی می کنند و معمولاً بیشترین مشکل ناشی از این مگس ها، ساکنین مناطق روستایی و حومه شهر را درگیر می کند. زیرا این مناطق، زمین های پوشیده از چمن دارند که برای رشد کرم های خاکی که میزبان لارو مگس های خوشه ای هستند، بسیار مناسب است. مگس های خوشه ای بیشتر از شهد گل ها تغذیه می کنند و بر خلاف سایر مگس ها به خوردن غذای انسان، زباله، فضولات، لاشه حیوانات یا کود حیوانی علاقه ای ندارند.

 

مگس های خوشه ای چه شکلی هستند؟

 

متوسط طول مگس های خوشه ای بالغ 8 تا 10 میلی متر است. آن ها بزرگ تر از مگس های خانگی معمولی هستند و شکمی خاکستری تیره دارند. بخش سینه این مگس به وسیله موهایی زردرنگ یا طلایی پوشیده شده که به آن ها ظاهری طلایی براق می بخشد. هنگام استراحت، هر دو بال آن ها روی شکم جمع می گردد، آن ها آهسته پرواز می کنند که این باعث می شود خیلی راحت گیر بیفتند. به نظر می رسد اغلب اوقات مگس‌ های‌ خوشه‌ ای بی حس و حرکت هستند به طوری که گویی مرده اند.

 

بهترین محل های تجمع  

 

مگس های خوشه ای تمام طول زمستان را در خواب زمستانی سپری می کنند. این حشرات بیشتر فصل زمستان را در فضای باز بر روی نرده های حصارها، زیر سنگ و سایر مکان های محفوظمی گذرانند. همچنین این مگس ها از اواخر فصل پاییز تا اوایل بهار را در محیط های بسته نظیر خانه ها و ساختمان ها پنهان می شوند. آن ها مکان های گرم مانند اتاق کوچک زیر شیروانی و حفره دیوارها را برای این کار ترجیح می دهند. این حشرات در روزهای گرم زمستان با حالت گیجی از خواب بیدار می شوند و فکر می کنند فصل بهار فرا رسیده است. مگس‌ های خوشه‌ ای همواره آزار دهنده اند، فرقی ندارد فصل زمستان است یا بهار، شب است یا روز، این حشرات ناراحت کننده هستند. زمانی که وقت ماندن در محیط بسته برای آن هابه پایان می رسد، برای بیرون رفتن از محیط، خود را به پنجره ها و لامپ ها می زنند.

 

چرخه زندگی مگس‌ خوشه ای‌

 

متوسط زمان رشد یک مگس خوشه ای از زمان تخم تا زمان بالغ شدن، 27 تا 39 روز می باشد. این مگس ها در فصل بهار جفت گیری می کنند. جنس ماده در مگس‌ های خوشه‌ ای، هر تخم خود را در یک شکاف خاص در درون خاک و در نزدیکی کرم خاکی قرار می دهد. به ندرت دیده می شوند که مگس خوشه ای تخم هایش را روی خاک قرار  داده باشد.

بعد از تخم گذاری، لارو کرم رنگی به شکل انگلی وارد بدن کرم خاکی می شود و از آن به عنوان منبع غذایی اصلی خود تغذیه می کند. لاروها کرم خاکی را به آرامی و به تدریج در طول 3 هفته، از داخل مصرف می کنند. سپس لاروهای رشد یافته تشکیل شفیره داده و به مدت دو هفته در خاک به شکل شفیره باقی می مانند، در نهایت پس از این مدت به صورت یک مگس خوشه ای از خاک خارج می شوند. تخم گذاری ماده های بالغ در اواخر مرداد و اوایل شهریور متوقف می شود. در این زمان از سال مگس های خوشه ای در خانه ها و ساختمان ها به دنبال دنبال مکان هایی گرم برای پنهان شدن و گذران زمستان هستند.

 

 

آیا مگس های خوشه ای نیش می زنند؟

 

مگس های خوشه ای انسان ها یا حیوانات را نیش نمی زنند. آن ها دهانی خرطومی شکل دارند که از آن برای مکیدن مواد غذایی که با بزاق خود به حالت نیمه جامد در آورده اند استفاده می کنند. این مگس ها عامل بیماری نیستند و عوامل بیماری زا را انتقال نمی دهند، در نتیجه برای سلامتی انسان خطری به وجود نمی آورند. هم چنین وجود مگس خوشه ای در یک مکان نشان از غیر بهداشتی بودن آن مکان نمی باشد، با این وجود حضور آن ها در محیط زندگی می تواند سبب آزار و اذیت انسان ها شود.

 

آیا مگس‌ های خوشه‌ ای‌ موجب خسارت می شوند؟

 

مگس های خوشه ای عامل مزاحمت هستند. آن ها با حضورشان و ایجاد سر و صدا و وزوز مداوم در خانه و ساختمان ها موجب ناراحتی انسان ها می شوند. حضور مگس های خوشه ای می تواندسبب بروز حملات آسمی در افراد مبتلا به آسم گردد. اجساد مگس های خوشه ای که در بین حفره های دیوار باقی مانده منبع غذایی برای سوسک ها محسوب می شود و پای این آفات را به خانه ها باز می کند. فضولات این مگس ها به شکل نقطه های کوچکی به رنگ تیره بر روی لبه پنجره ها، دیوارها، پرده ها یا فرش ها وسایر سطوح دیده می شود که علاوه بر ظاهر نا زیبا بوی زننده ای در محیط منتشر می کنند.

 

چرا مگس های خوشه ای به خانه ها و ساختمان ها هجوم می برند؟

 

در اواخر ماه مرداد، تعداد زیادی از مگس های خوشه ای به دنبال مکانی برای فصل زمستان هستند به همین دلیل به خانه ها و ساختمان ها وارد می شوند آن ها برخلاف مگس های خانگی، در جستجوی غذا، آب یا مکان جفت گیری نیستند. در حالی که بسیاری از آن ها در محیط بیرون مکان گرمی را برای گذراندن زمستان در آن پیدا می کنند، تعداد زیادی نیز راهی حفره های موجود در خانه ها و ساختمان ها می شوند.

 

چگونگی تهاجم مگس‌ های خوشه‌ ای‌؟

 

در اواخر فصل تابستان و پاییز زمانی که هوا سرد می شود، مگس های خوشه ای در طول روز بر روی دیوارها و بخش های آفتابگیر سازه ها جمع می شوند. این مگس ها در ساعات سرد شب نیز به دنبال مکانی گرم برای خوابیدن هستند. آن ها از حفره ها و ترک های بین پنجره ها، چهارچوب درها، شکاف بین درها، مکان های باز یا زیر درها وارد خانه ها می شوند. مگس های خوشه ای در داخل خانه ها نیز همواره به دنبال مکانی برای خواب زمستانی می گردند. آن ها اغلب در مکان هایی مانند زیر سقف های کاذب، زیر تخت ها، زیر فرش، زیر لباس های کمد، زیر پرده ها، پشت مبلمان وحتی گوشه های تاریک خانه پنهان می شوند. در ساختمان های چند طبقه اغلب مگس های خوشه ای در دو یا سه طبقه فوقانی و در ضلع جنوبی و غربی ساختمان مشاهده می شوند.

مگس های خوشه ای تا زمانی که درجه حرارت به بالاتر از 12 درجه سانتی گراد نرسیده باشد در حالت خواب هستند. سپس آن ها در حالی که بسیار لاغر و بی حال هستند، بیدار می شوند و فکر می کنند فصل بهار فرارسیده بنابراین زمان رفتن به محیط بیرون می باشد. این مگس ها در روزهای گرم و آفتابی ماه های زمستان، می توانند پیدا شوند و فعالیتشان را زودتر از موعد شروع کنند. به همین خاطر ممکن است حتی در فصل زمستان، این مگس ها را در حال فعالیت ببینید.

 

چگونه می توان از شر مگس های خوشه ای خلاص شد؟

 

جلوگیری از ورود مگس های خوشه ای به خانه ها یا ساختمان ها در فصل های بهار و پاییز، بهترین روش برای پیشگیری از تهاجم این آفات است. در ادامه مطلب به چند روش اشاره شده است که می توان با انجام آن ها مانع از ورود این مگس به خانه ها شد.

 

شکاف های بیرونی اطراف پنجره ها، درها، پشت پرده ها، لوله های فاضلاب، زیر سیفون و... را با مواد سیلیکونی با کیفیت یا درپوش سیلیکون- لاتکس، مهر و موم کنید.

 

صفحه های آسیب دیده درها و پنجره ها را تعمیر یا عوض کنید.

 

 

بر روی منافذ باز ورودی هوا به ساختمان، از توری استفاده کنید.

 

موثرترین اقدامی که می توان برای جلوگیری از ورود این آفات انجام داد استفاده از سموم تخصصی ضد مگس می باشد؛ این کار باید قبل از اینکه مگس های خوشه ای در فصل بهار و پاییز وارد محیط زندگی شما شوند انجام پذیرد.

 

در برخی شرایط، جلوگیری از ورود این مگس ها به محیط بسیار وقت گیر و غیرممکن است در صورت هجوم زیاد و غیر قابل تحمل این مگس ها می توانید از سم های حشره کش پیریتروئیدی مانند پرمترین استفاده کرد. هم چنین استفاده از مواد پیریدروئید مصنوعی مانند بیفتنتین، سیفلوتین، سیپرم متین، دلتامترین، سومیترین یا الومتریک می تواند کمک کننده باشد. این مواد باید قبل از هجوم مگس ها اعمال شوند.

 

چگونه می توان تهاجم مگس های خوشه ای را کنترل کرد؟

 

اگر تعداد زیادی از این حشرات وارد محیط زندگی شما می شوند سعی کنید راه ورود آن ها را پیدا کنید. مکان هایی مانند پایه های درها و پنجره ها، فن های خروجی و چراغ های سقفی را بررسی کنید، بعد از یافتن نقاط ورودی با مسدود کردن آنها، راه ورود به خانه را بر این مگس ها ببندید.

 

مگس‌ های خوشه‌ ای در اطراف پنجره ها و چراغ ها جمع می شوند این نقاط را تخلیه کنید تا کمتر از سروصدای آن ها اذیت شوید. هم چنین می توانید به کمک مگس کش های دستی مگس ها را بزنید و به این ترتیب تا حدودی از جمعیت آن ها بکاهید. به خاطر داشته باشید که این مگس ها هرچند بیماری زا نیستند اما دردسرهای زیادی از جمله، بوی نامطبوع را منتشر می کنند و ممکن است لکه هم ایجاد کند.

 

سم مگس کش قوی آجیتا

خرید سم مگس کش آجیتا - کلیک کنید