ریشه کنی مگس ها تخصص ماست


مگس فاضلاب و آنچه باید درباره آن بدانید

مگس فاضلاب و راه های خلاصی از آن

مگس فاضلاب چیست؟

 

مگس های فاضلاب همانطور که از نامشان پیداست معمولاً بر روی دیوارهای حمام، نزدیک به دوش و کفشور سرویس بهداشتی و خروجی فاضلاب مشاهده می شوند.

 

به نوعی این مگس ها نزدیک به زیستگاه های مناسب برای تولید مثل و تخمگذاری استراحت می کنند. لاروهای مگس‌ فاضلاب‌ ‌می توانند از مواد ارگانیک انباشته شده در فاضلاب ها تغذیه کنند.

 

مگس های فاضلاب، گزنده و عامل انتقال بیماری نیستند با این حال، آلودگی ناشی از مگس‌ های‌ فاضلاب‌ می تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند. بدن مگس های فاضلاب از  تعداد زیادی کرک های بسیار ریز پوشانده شده است و به همین دلیل به این مگس مگس بیدی نیز گفته می شود زیرا مانند بدن حشره بید، پرزداز است. ریختن این پرزهای بسیار ریز بدن و بال های مگس فاضلاب می تواند عامل مهم ایجاد مشکلات تنفسی در انسان باشد.

 

پراکندگی جغرافیایی مگس های فاضلاب

 

مگس‌ های‌ فاضلاب‌ گونه های زیادی دارند و در بیشتر مناطق دنیا نیز پراکنده شده اند. مگس‌ فاضلاب‌ در بخش های آسیای غربی، اروپا و آمریکای شمالی گستردگی فراوانی دارد.

 

چرخه زندگی مگس‌ فاضلاب‌

 

مگس‌ های‌ فاضلاب‌ مانند پروانه ها و زنبورها دارای دوره شفیرگی و دگردیسی کامل هستند و مراحل زندگی ازجمله تخم، لارو، شفیره را برای رسیدن به بلوغ طی می کنند. معمولاً مگس‌ های‌ فاضلاب‌ این چرخه زندگی را طی 21 تا 27 روز کامل می کنند. اما این مراحل می تواند در دماهای بالاتر از 29.5 درجه سانتیگراد سریع تر نیز طی شود.

 

تخم

 

مگس‌ های‌ فاضلاب‌ ماده، تخم های خود را در خاک های مرطوب، دریچه های فاضلاب یا سطوح دیگری که رطوبت مناسبی داشته باشد قرار میدهند. آن ها معمولاً تخم ها را روی سطوح خشک قرار نمی دهند.

 

تعداد تخم ها در هر بار تخمگذاری می تواند به بالای 100 عدد نیز برسد با این حال در بیشتر مواقع تعداد تخم های مگس فاضلاب، بین 15 تا 40 عدد هستند. تخم های مگس فاضلاب اندازه بسیار کوچکی دارند، آن هاکوچکتر از یک میلیمتر بوده و شفاف هستند. تخم ها در دمای 21 درجه سانتیگراد، در کمتر از دو روز به مگس بالغ تبدیل می شوند.

 

لارو

 

مشخصات ظاهری لارو مگس فاضلاب

 

لارو مگس های فاضلاب شبیه لاروهای پشه است. آن ها ظاهری باریک و رنگ قهوه ای روشنی دارند. سر آن ها در این مرحله به خوبی مشخص است و بخش دهانی آن ها به خوبی توسعه یافته است. بدن آن ها از 11 بخش مختلف تشکیل شده است که دو بخش آخر شامل قسمت های تنفسی هستند که اغلب توسط زائده های گوشتی محافظت می شوند و در بخش پشتی بدن لارو ، دو بخش به نام سیفون تنفسی اضافی وجود دارد که عملکرد آن ها تا کنون شناخته نشده است.

 

 

مراحل مختلف دوره لاروی مگس‌ فاضلاب‌

 

مرحله لاروی، طولانی ترین مرحله از زندگی مگس‌ های‌ فاضلاب‌ می باشد که در دمای 21 درجه سانتیگراد، 15 روز و در دمای 29.5 درجه سانتیگراد، 8 روز طول می کشد. خواب زمستانی یا مرحله دیاپوز اغلب در مرحله لاروی مگس‌ های‌ فاضلاب‌ رخ می دهد اما این مرحله می تواند در مراحل تخم و شفیره نیز اتفاق بیفتد.

 

در صورتی که مگس های بالغ تخمگذاری را در خاک مرطوب انجام دهند، اولین مرحله لاروی زمانی دیده می شود که لاروها در حالیکه در تلاش برای خارج شدن از خاک مرطوب هستند، در عمق پنج سانتیمتری از سطح خاک قرار دارند، لاروهای مگس فاضلاب برای تنفس خود را به سطوح بالاتر خاک می رسانند.

 

دلیل این موضوع به تخمگذاری مگس های فاضلاب در خاک برمی گردد. لاروها و شفیره ها معمولاً در فاصله 2.5 سانتیمتری از سطح خاک قرار دارند اما اگر سطح خاک فاقد مواد آلی کافی باشد آن ها به عمق های پایین تر (حدود 5 سانتیمتری خاک) می روند و پس از دست آوردن مواد مغذی کافی برای تنفس، باید خود را به سطوح بالاتر خاک برسانند.

 

علاوه براین رابطه ی مستقیمی بین حضور لاروها در سطح بالایی خاک و حاصلخیزی مواد آلی وجود دارد. اگرچه معمولاً لاروها در بالای خاک قرار می گیرند اما آن ها می توانند در بخش های زیرین فاضلاب نیز زنده بمانند. در قسمت هایی که مواد آلی تجمع پیدا کرده اند حباب های ریز هوا نیز وجود دارند که مگس ها می توانند برای ادامه زندگی از آن ها استفاده کنند.

 

علاوه براین لاروها با استفاده از بخش تنفسی بدن خود به نام سیفون، اکسیژن موردنیاز خود را برای مقاومت در شرایط بدون اکسیژن و طولانی مدت تأمین می کنند.

 

شفیره یا پوپا

 

شفیره های مگس فاضلاب، به رنگ زرد مایل به قهوه ای هستند آن ها دارای دو قسمت تنفسی هستند که مانند شاخ ها یا آنتن هایی کوچک از سر بیرون زده اند. تبدیل مرحله شفیره به مگس بالغ بین 24 تا 48 ساعت زمان می برد اما اگر دمای هوا کمتر از 7.7 درجه سانتیگراد باشد، شفیره نمی تواند به مگس بالغ تبدیل شود.

 

 

مگس فاضلاب بالغ

 

مگس های فاضلاب بالغ، ظاهری لکه دار دارند که این لکه ها ناشی از وجود موهای پرز مانند کوتاه و متراکم در امتداد رگبال های آن است. در مقایسه با سایر مگس ها، مگس‌ های‌ فاضلاب‌ ماهیچه های بالی یا پروازی قوی ندارند، آن ها معمولاً از طریق دویدن یا پروازهای کوتاه حرکت می کنند.

 

اندازه و طول عمر مگس های فاضلاب

 

اندازه مگس های فاضلاب نر تقریباً 2.5 تا 3 میلیمتر است، ماده ها کمی بزرگ تر هستند و تقریباً به طور میانگین 4 تا 4.5 میلیمتر طول دارند. مگس های فاضلاب نر عمر کوتاه تری دارند آن ها زودتر از ماده ها از تخم خارج می شوند اما بعد از جفتگیری می میرند مگس های ماده ای که موفق به تولید مثل نشوند نیز پس از هفت روز می میرند.

 

محیط های مناسب تهاجم مگس‌ های فاضلاب‌

 

مگس‌ های‌ فاضلاب‌ معمولاً در فصل بهار و تابستان ظاهر می شوند. جمعیت این گونه از مگس ها در تابستان به اوج خود می رسد. کفشور و مجراهای خروجی فاضلاب با سطوح باز، زیست گاه های ایده آلی برای پرورش لاروها هستند. زیرا این محیط ها رطوبت کافی را برای رشد مگس های فاضلاب فراهم می کنند به عبارت دیگر این محیط ها غذای موردنیاز لاروها را تأمین می کنند.

 

کنترل تهاجم مگس فاضلاب

 

همانطور که گفته شد، مگس‌ های‌ فاضلاب‌ معمولاً نزدیک به خروجی فاضلاب های ساختمان های مسکونی و تجاری، داخل و خارج حمام ها،حتی حمام های عمومی و اماکنی که فاضلاب ها را به بستر رودخانه و محیط های باز می ریزند دیده می شود.

به دلیل اینکه این مگس ها بال قوی برای پرواز ندارند بنابراین پیدا کردن مکان آن ها بسیار آسان است زیرا معمولاً در نزدیک فاضلاب ها هستند. با این وجود، مگس ها می توانند در هر منطقه ای که آب راکد و مواد ارگانیک وجود دارد رشد کنند، در این حالت کنترل مگس ها، از طریق جداسازی مواد آلی خشک شده موجود در منطقه انجام می شود.

 

روش شناسایی وجود مگس‌ فاضلاب‌ در خانه

 

برای تائید اینکه خروجی فاضلاب محل تجمع مگس های فاضلاب در خانه است، مقدرای نوار چسب را به مدت 24 ساعت بر روی کفشور فاضلاب قرار دهید سپس آن را برداشته و بررسی کنید. در صورتی که مگس های فاضلاب روی نوار وجود داشته باشد باید برای از بین بردن مگس‌ های‌ فاضلاب‌ اقداماتی را انجام دهید.

 

 

روش های از بین بردن مگس فاضلاب

 

یک. ساده ترین راه برای کنترل مگس‌ های‌ فاضلاب‌ از بین بردن دستی مواد آلی موجود در فاضلاب است، جایی که تخم گذاری مگس ها صورت گرفته و لاروها تغذیه می شوند. برای انجام این کار می توانید در ابتدا مقداری آب جوش به مجرای فاضلاب بریزیدو سپس با یک برس فلزی در فاضلاب مواد آلی جمع شده در آن قسمت را تمیز کنید.

 

دو. استفاده از مواد شوینده قوی برای فاضلاب و تمیز کرن مداوم آن ها

 

سه. استفاده از سموم مگس کش قوی

 

اگر تعداد مگس های فاضلاب زیاد نباشد خطری برای سلامتی ایجاد نمی کنند اما در هر صورت بهتر است همیشه قسمت هایی از خانه که مستعد حضور مگس های فاضلاب هستند را بررسی کرده و با دیدن اولین علائم، آن ها را از بین ببرید.

 

سم مگس کش قوی آجیتا

خرید سم مگس کش آجیتا - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: