ریشه کنی مگس ها تخصص ماست


کنترل مگس در مرغداری ها

کنترل مگس در مرغداری

 

چگونه در مرغداری ها از هجوم مگس ها جلوگیری کنیم؟

 

کنترل و نابودی موفق مگس در مرغداری ها، از طریق تلفیق روشهای کنترل شیمیایی و غیر شیمیایی ممکن می شود، چرا که اتکا به استفاده از حشره کش ها، به تنهایی به ندرت می تواند منجر به کنترل رضایت بخش این آفات در این محیط ها شود.

 

روش های غیر شیمیایی کنترل مگس در مرغداری ها

 

یک. خارج کردن فضولات از مرغداری

 

رعایت اصول بهداشتی و مدیریت فضولات ماکیان در واحدهای پرورشی بخشی از روش های کنترل غیر شیمیایی در کنترل صحیح تهاجم مگس است که در این واحدها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در حالت ایده آل، فضولات مرغ ها حداقل باید دو بار در هفته جمع آوری شود تا مواد مورد نیاز برای تکثیر و پرورش مگس ها، از محیط حذف شوند.

 

دو. خشک کردن سریع فضولات از طریق پخش کردن

 

میتوانید فضولات را با استفاده از یک دستگاه نوع خرمن کوب به صورت لایه ای نازک پراکنده کنید. این کار به خشک شدن سریع فضولات کمک می کند. در نتیجه از رشد و تخمگذاری مگس ها درون توده های فضولات جلوگیری می شود. زیرا در هر نیم کیلوگرم از فضولات مرغ حداقل 450 مگس می توانند پرورش یابند، به همین دلیل پاکسازی کامل محیط مرغداری از فضولات، بسیار ضروری است.

 

سه. کنترل دما، رطوبت و تهویه، برای خشک کردن فضولات

 

درصورتی که فضولات در بخشی از مرغداری انبار می شود، باید از خشک شدن سریع آن ها اطمینان حاصل نمود. تهویه مناسب، کنترل دما، قطع علف های هرز و چمن در اطراف ساختمانها و استفاده از فن برای افزایش حرکت و تهویه هوا در محل نگهداری فضولات، باعث افزایش سرعت خشک شدن آنها می شود.

 

 

چهار. بررسی و نظارت دقیق برای کنترل میزان رطوبت

 

نشت آب، جدا سازی پرندگانی که مدفوع بسیار شل و آبکی تولید می کنند و خارج سازی تخم مرغ های شکسته و تفکیک پرندگان مرده از سایر پرندگان و کاهش ریزش خوراک مرغ ها بر روی زمین از جمله مواردی است که با رعایت آنها می توان به کنترل مگس ها در مرغداری کمک فراوانی کرد.

 

پنج. کنترل و جلوگیری از ورود آفات به مرغداری

 

استفاده صحیح از درزگیر ها دراطراف درها و پنجره ها باعث می شود تا مگس ها قادر به نفوذ در اتاقها و سالن مرغداری نباشند، همچنین پرده های هوا و تله های الکتریکی، در جلوگیری از ورود مگس ها به داخل ساختمان ها مفید هستند.

 

کنترل مگس در مرغداری به روش شیمیایی

 

سموم مگس کش مایع و طعمه های مگس

 

استفاده از روش های شیمیایی، برای کنترل و نابودی موفق مگس در مرغداری ها بسیار ضروری می باشد. سموم ضد مگس دارای باقی مانده و برخی از انواع طعمه های مگس کش، می توانند تا 6 هفته آلودگی مگس را کنترل کنند.

 

اسپری های حشره کش

 

در مواقعی که تعداد زیادی مگس بالغ در یک منطقه حضور دارند، استفاده از انواع مختلف سموم اسپری، مه ساز و گردپاش، سبب کاهش هر چه سریعتر جمعیت آن ها در مرغداری می شود.

 

انواع سموم ضد لارو

 

حشره کش های ضد لارو كه مستقيماً بر روی توده فضولات مرغ ها پاشیده می شوند كنترلی نسبی برای آلودگی مگس ها ایجاد می کنند اما حذف يا كنترل رطوبت موجود در محیط و فضولات، همواره بهترین راه خلاصی از شر مگس هایی است که در درون فضولات رشد یافته و تکثیر می شوند.

 

 

 

برخی حشره کش ها که به صورت ماده افزودنی به خوراک پرندگان استفاده می شود پس از خورده شدن توسط ماکیان، از بدن آن ها عبور کرده و مانع از رشد لارو در فضولات ماکیان میشود.

 

مقدارحشره کش های مورد استفاده برای حذف مگس ها

 

پیریدرین ها (0.1 تا 0.6٪) به علاوه پیپرونیل بوتوکسید (1 تا 6٪) آماده استفاده و رقیق شده بعلاوه دیبروم ( 37%) به همراه 1 فنجان آب.

پیریدرین: درصورت حضور مگس ها، به ازاء هر 1000 متر مکعب فضا باید به مدت  5-6 ثانیه به محیط اسپری شود.

اتاق را به مدت 15 دقیقه بعد از استفاده از این سم خالی نگه دارید، در صورت لزوم می توانید وارد محیط شوید. اما دقت کنید غذا یا آب حیوانات را آلوده نسازید، انواع مختلفی از تجهیزات هواساز، مه و ... برای انجام این سم پاشی مورد نیاز خواهد بود.

 

آفت کش های از بین برنده مگس

 

حشره کش ها ممکن است به انواع شکل های سموم قابل استفاده در سطوح رسوب دار، حشره کش های اسپری شکل، طعمه های ضد آفت، یا مواد افزودنی به خوراک حیوانات باشند؛ همیشه قبل از استفاده از حشره کش ها برای از بین بردن مگس، دستورالعمل آنرا بخوانید و بر اساس آن عمل کنید.

 

دیوارها، سقف ها و سایر مکانهایی را که مگس ها در آنجا می نشینند بررسی کرده و به طور کامل ضد عفونی کنید، این نواحی را تا زمانی که بصورت به طور کامل از اسپری خیس شوند سمپاشی نمایید؛ به منظور به حداقل رساندن ضرر ناشی از مقاومت مگس ها در برابر یک نوع حشره کش، در طول یک فصل، مرتباً از یک حشره کش به خصوص، یا از حشره کش های دارای ترکیبات همان کلاس شیمیایی ( بخصوص پیرتروئید ها) استفاده نکنید.

 

استفاده از انگل برای از بین بردن مگس ها

 

روند رها سازی انگل در محیط برای از بین بردن مگس ها یکی دیگر از روش های شیمیایی مبارزه با مگس در مرغداری ها است که از آن برای تکمیل فرایند کنترل مگس در مرغداری های متمرکز، استفاده می کنند.

 

این انگل ها، زنبورهای کوچکی هستند که به مگس های خانگی یا سایر گونه های مگس حمله می کنند و تخم های خود را درون لاروهای آنها قرار می دهند البته کارایی برنامه استفاده از انگل ها در از بین بردن مگس ها هنوز به اثبات نرسیده است.

 

برای دستیابی به نتایج بهتر، از کنترل جمعیت مگس بوسیله انگل ها، باید در مرغداری هایی که مدیریت فضولات از قبل باعث کاهش جمعیت مگس ها شده، این روش را مورد استفاده قرار داد؛ به علاوه، برای دست یابی به نتایج مطلوب از این روش، باید گونه های مناسب انگل، در تعداد زیاد در محیط پراکنده شوند.

 

چندین گونه ازانگل های اسپالانج یا نیگرونئا که به مگس های خانگی و مگس های اصطبل موجود در خوراک ماکیان، حمله می کنند، برای این کار مناسب هستند.

 

تله های مگس

 

تله های مگس می توانند تعداد زیادی از مگس ها را گرفتار کنند، با این وجود تله ها نمی توانند کاهش چشمگیری در جمعیت مگس ها ایجاد کنند؛علاوه بر این،استفاده از تله هیچ اثر مثبتی بر از بین بردن مکان های رشد و پرورش و تکثیر مگس ها ندارد، البته استفاده از تله های الکتریکی لامپ دار می توانند باعث کاهش تعداد مگس های خانگی و مگس اصطبل در فضای بسته شوند.

 

 

استفاده از طعمه های کشنده مگس

 

پخش کردن طعمه های مخصوص مگس در جایی که مگس های خانگی تراکم جمعیتی بالایی دارند، می تواند به طور موقت تعداد آنها را کاهش دهد؛ هرگز از طعمه هایی که گاوها یا سایر دام های اهلی و پرندگان می توانند آن ها را بخورند، استفاده نکنید.

 

طعمه ها را در مناطقی مانند پنجره یا درهای ورودی قرار دهید که مگس ها در آنجا تجمع می یابند؛ طعمه ها و تله های مگس نمیتوانند به تنهایی جمعیت این مگس ها را کاهش دهد و کنترل کند بلکه این طعمه ها باید به همراه رعایت اصول بهداشتی و دیگر روش های پیشگیری همچون استفاده از اسپره ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

این طعمه ها حاوی ماده فعال (متومومیول) شامل آپاچه و گلدن مالرین فلای بیت پلاس، و تایل اسپین و بیت دیپترکس 1% حاوی تری کلورفون است؛ هرگز از طعمه های مگس در جایی که پرندگان آزاد در آنجا ساکن هستند، استفاده نکنید، همچنین از قرار دادن طعمه های مگس در مکانهایی که مرغ ها به سهولت به آنجا رفت و آمد دارند، خودداری نمایید؛ طعمه ها را در مکانهای محافظت شده همچون آستانه پنجره یا درهای ورودی که مگس ها عموما در آنجا تجمع می یابند قرار دهید؛ پراکنده کردن طعمه مگس ها در مکان های نامنظم بی فایده است.

 

برای تأثیر حداکثر طعمه ها، باید در کنار استفاده از آن ها، از سایر روشهای شیمیایی یا غیر شیمیایی هم استفاده شود؛ برای کسب اطلاعات دقیق تر در این زمینه، قبل از استفاده از طعمه ها حتماً دستور العمل استفاده از آن ها را به طور کامل مطالعه نمایید.

 

اسپری های کود، از رشد لارو مگس ها در مناطقی تحت درمان جلوگیری می کند؛ توصیه می شود در مکان هایی که نمیتوان مدفوع و فضولات مرغ ها را در یک برنامه زمانی 7 الی 10 روزه جمع آوری کرد، از این روش یعنی اسپری کشنده لارو در کود، استفاده شود.

 

سم مگس کش قوی آجیتا

خرید سم مگس کش آجیتا - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: