ریشه کنی مگس ها تخصص ماست


خطرناک ترین مگس جهان چه مگسی است؟

خطرناک ترین مگس چه مگسی است؟

خطرناک ترین مگس جهان،کدام گونه است؟

 

مگس تسه‌تسه، مگس تیک‌تیک نیز نامیده می شود. این مگس خونخوار خطرناک ترین گونه از بین هزاران گونه مگس در جهان است. این مگس‌های قاتل، از طریق گزیدن پوست انسان و حیوانات اهلی، از خون آن ها تغذیه می کنند. مگس‌های تسه‌تسه بومی مناطق گرمسیری آفریقا هستند و دارای نیش بلندی می باشند. به دنبال یافتن فسیل های متعلق به مگس های تسه تسه این باور به وجود آمد که این حشرات یکی از قدیمی‌ترین موجودات زنده هستند.

 

این حشرات خطرناک که در آفریقا یافت می‌شوند، بیماری‌ مرگباری به نام (تریپانوزومیاز) را منتقل می کنند. این با نام بیماری خواب نیز شهرت دارد و قابل انتقال به انسان و حیوان است. روند بیماری خواب انسانی، به گونه‌ای از این بیماری که در حیوانات اهلی سرایت می کند و ناگانا نامیده می‌شود، بسیار شباهت دارد.

 

ظاهر و اندازه مگس تسه تسه، خطرناک ترین مگس جهان

 

اندازه و رنگ

 

مگس‌های تسه‌تسه، ابعاد و اندازه‌ای در حدود مگس‌های خانگی معمولی دارند. طول این مگس ها از 14 تا 16 میلی‌متر متغیر است. آنها ظاهری زرد تا قهوه‌ای و چشم‌های بزرگ و کاملاً مشخص دارند. بخش‌دهانی خرطومی شکل مگس تسه تسه به سمت جلو و در امتداد بدن این حشرات به چشم می خورد.

 

 

بال ها

 

بالهای این حشرات در زمان استراحت مگس‌ها به شکل قیچی بسته است که روی شکمشان قرار می‌گیرد و رگ‌ها در سرتاسر بال‌های مگس تسه تسه‌ قابل مشاهده است.

 

چرخه زندگی و زیستگاه مگس تسه تسه

 

این مگس‌ها، در لابلای گیاهان اطراف رودخانه و یا در حاشیه رودخانه ها زندگی می‌کنند. برخی از انواع آنها، در مناطق پر باران و گرم و یا زمین‌های خشک و بی‌آب می‌توانند به زندگی ادامه دهند.

 

تولد

 

مگس‌های تسه تسه ماده یکبار جفت‌گیری می‌کنند. این مگس ها برخلاف سایر هم گونه هایشان تخمگذاری نمی کنند. این خطرناک ترین مگس جهان، پس از هر جفتگیری تنها یک کرم حشره کاملا بالغ به دنیا می آورند. روند هچش شدن تخم و تبدیل آن به لارو درون بدن مگس ماده به وقوع می پیوندد، هر لارو قبل از متولد شدن، به مدت 7 تا 9 روز در شکم مگس مادر رشد می‌کند و بلافاصله پس از به دنیا آمدن، داخل خاک شفیره تشکیل می‌ دهد.

 

بلوغ

 

با وجودی که فرایند تبدیل لارو به مگس بالغ معمولا 21 روز زمان می‌برد، اما مگس بالغ تسه ‌تسه، پس از طی دوره 30 روزه از زیر خاک بیرون می‌آید. دوره بلوغ کامل مگس تسه تسه، 12 تا 14 روز طول می‌کشد و پس از طی این مدت زمان، مگس ها قادر به تولید مثل خواهند بود. بدین ترتیب، چرخه رشد مگس تسه تسه از تولد تا بلوغ کامل، 50 روز زمان می برد.

 

رژیم غذایی و محل زندگی مگس‌های تسه ‌تسه

 

هر دو جنس مگس تسه تسه، از خون انسان و حیوانات تغذیه می ‌کنند و در نتیجه باعث انتقال بیماری‌های متعدد هم به انسان و هم به حیوانات اهلی می‌ شود، کاهش میزان تکثیر به معنای کشته‌ شدن 3 درصد جمعیت مگس‌های ماده تسه ‌تسه در هر روز می ‌باشد.

 

همانطور که اشاره شد، مگس‌های تسه ‌تسه هم از خون انسان و هم از خون حیوانات تغذیه می‌کنند. در نتیجه انواع مختلفی از گونه‌های تریپانوزوم‌ها را که باعث بیماری تریپانوزومیاز می‌شود منتقل می ‌کنند. اصطلاح رایج برای این بیماری، ناگانا می‌باشد که چارپایان اهلی را در برمی‌گیرد و می‌تواند به مرگ حیوانات منجر شود، این مورد برای انسان‌ها با اصطلاح بیماری خواب شناخته می شود.

 

 

این بیماری‌ به شکل گستره ای شیوع دارد و تهدید و خطری جدی برای دام‌ها محسوب می شود. چون می تواند منجر به مرگ حیوانات اهلی شوند و یک گله را به طور کامل از بین ببرد. انتقال انگل های بیماری زا توسط مگس تسه تسه به عادات تغذیه‌ای این مگس ها‌بستگی دارد. امروزه مردم با استفاده از مواد دافع، حیوانات و چارپایان خود را در برابر خطر گزش مگس تسه تسه ایمن نگه می دارند.

 

جفت‌گیری و تکثیر

 

جفت‌گیری در میان مگس‌های تسه ‌تسه، منحصر بفرد و متفاوت از مگس‌های دیپترا می‌باشد. اگرچه این مگس‌ها معمولا تراکم جمعیتی کمی دارند، اما حضور حیوانات انگل‌پذیر، مکانی برای تجمع تسه تسه های نر و ماده فراهم می آورد. تنظیم موقعیت مگس تسه تسه نر، از طریق مواد محرک شیمیایی درونی و محرک های بیرونی انجام می‌شود. شما می‌توانید رفتار این مگس‌ها را بوسیله مطالعه مکانیسم‌های فیزیولوژیکی آنها، مورد بررسی قرار دهید و از این طریق به مواردی مانند کنترل جمعیت مگس ها، جلوگیری از شیوع بیماری های ناشی از آن ها و مسائل دیگر، دست پیدا کنید.

 

آسیب‌های ناشی از مگس تسه تسه

 

مگس تسه تسه بیماری‌ هایی را انتقال می‌دهند که به شدت مرگبار و مهلک هستند. از این رو به این مگس لقب خطرناک ترین مگس جهان را داده اند. این مگس‌ها، انگل تریپانوزوم را از طریق نیش خود، به بدن انسان یا حیوان منتقل می‌ کنند. پس از ورود انگل ها به بدن میزبان،بیماری ایجاد خواهد شد که در حیوانات به ناگانا و در انسان‌ها به مرض خواب معروف است.

 

ناگانا

 

ناگانا بیشتر در آفریقای جنوبی و مرکزی دیده می شوند. در این بیماری، حیوان از اختلالاتی در بینی و چشم‌هایش رنج می‌برد. بافت ‌های بدن جانور شروع به ورم می‌کند و ماهیچه‌هایش ضعیف می‌شود. حیوان دچار کم‌خونی می‌شود و بخش‌هایی از بدنش شروع به سست شدن و بی‌حسی می ‌کند، غدد لنفاوی و کبد بزرگتر می‌شوند، به علاوه نخاع نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. تاثیرات شدید این بیماری در دام‌ها ادامه می یابد تاجایی که حیوان را از پا بیندازد.

 

بیماری خواب

 

تریپانوزومیاز انسانی هم در آفریقا بسیار شایع است و اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند مرگبار باشد. در مراحل اولیه، شخص از تب شدید، درد مفاصل و ماهیچه‌ها، سردردهای شدید و تحریک پذیری بالا، رنج می‌برد. در مراحل بالاتر، بیماری به سیستم عصبی حمله می‌کند و می‌تواند باعث بروز اختلالات شخصیتی، گیجی، سختی در تکلم و حمله‌های ناگهانی در راه‌رفتن شود. هرچه زمان می‌گذرد، این بیماری بیشتر عود می‌کند و اگر درمان نشود، باعث مرگ خواهند شد. بنابراین در اولین فرصت و قبل از اینکه اختلالات و مشکلات بیشتر شود و تشخیص راه درمان دشوار گردد، شخص باید مورد معاینه و برسی پزشکی قرار بگیرد.

 

نیش کشنده مگس تسه‌تسه

 

ثابت شده، نیش مگس تسه ‌تسه، اگر در حیوان و انسان بدون درمان رها شود، می‌تواند مهلک و کشنده باشد. مگس تسه ‌تسه از خون تغذیه می‌کند. مگس تسه تسه ماده و نر، هر دو بعنوان حامل تریپانوزومیاز شناخته شده‌اند و می‌توانند عامل بیماری مرض خواب در انسان باشند. این مگس‌ها در مناطق وسیعی از آفریقا و ساهارا وجود دارند و به دلیل کمبود مراکز پزشکی در این مناطق، کنترل موثر جمعیت مگس ها و پیشگیری از گزیدگی توسط آن ها بسیار لازم است.

 

 

روش‌های کنترل و پیشگیری از خطرناک ترین مگس جهان

 

در گذشته، مجریان محلی، برای کنترل این بیماری ناشی از مگس تسه تسه به روش‌های بسیاری متوسل شدند که بعضی از آن‌ها در کنترل این مگس‌ها، ناکارآمد بودند، اما امروزه از روش‌های جدیدتری استفاده می‌شود.

 

این روش های نوین، سبب کنترل بهتر جمعیت و آسیب های ناشی از مگس‌های تسه ‌تسه شده است. نوآوری در روش های پیشگیرانه و یافته‌های گسترده توسط سازمان بهداشت جهانی، کنترل تسه ‌تسه را امکان‌پذیر ساخته است. بعضی از این نوآوری‌ها، شامل ایجاد کمپین‌های بزرگ از بین برنده حشرات موذی در مناطقی که شدیداً تحت‌تاثیر قرار دارند، می‌باشد.

 

مگس‌های تسه ‌تسه، روی پوست درختان استراحت می‌کنند. بنابراین آغشته کردن تنه درختان به مواد ضد آفت سمی باعث مرگ این مگس‌ها می‌شود. این روش، یک تکنیک قدیمی و سنتی برای کنترل مگس تسه تسه می باشد. به اینصورت که در گذشته پوست درختان توسط افراد بومی، با سرمی از گیاه کائوچو که سرمی چسبنده بود، خط‌کشی می‌شد و تعداد زیادی از مگس‌های تسه ‌تسه که روی سرم مشغول استراحت بودند، به آن چسبیده و از بین می رفتند.

 

در گذشته نه چندان دور، کمپین‌های بزرگ و گسترده‌ بسیاری در زمینه قرار دادن مگس کش های برقی در مناطق تحت‌تاثیر مگس تسه تسه، برگزار شد که بسیار پرهزینه و در بیشتر موارد، بی‌فایده بودند. اما امروزه شبکه‌های جدید مجهز به انرژی برق و به رنگ آبی، در نواحی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، نصب شده اند. مگس تسه ‌تسه به سمت رنگ آبی کشیده می‌شد و این تکنیک نتایج بسیار سود بخشی را به دنبال داشته است.

 

آخرین روش کنترل و پیشگیری علمی از مگس های تسه تسه که در مقیاس بزرگ به کار گرفته شده، روش عقیم‌سازی این حشرات است؛ از طریق این روش، جمعیت کثیری از مگس‌های تسه ‌تسه نر به دام می‌افتند و به این ترتیب تولید مثل این حشرات تا حد زیادی کاهش می یابد.

 

سم مگس کش قوی آجیتا

خرید سم مگس کش آجیتا - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: