ریشه کنی مگس ها تخصص ماست


مگس خانگی معمولی و راههای کنترل آن

راه های کنترل مگس خانگی معمولی

مگس خانگی معمولی را چگونه از بین ببریم؟

 

مگس خانگی معمولی، عامل بالقوه ای برای انتشار بسیاری از بیماری ها مانند حصبه، تب پاراتیفوئید، اسهال، اسهال خونی، وبا، التهاب معده ای _ روده ای و آمبیازیس (ابتلا به آمیب) است.

برخی عادات و رفتار مگس های خانگی معمولی موجب می شود تا آن ها به راحتی انواع بیماری ها را منتشر کنند.

 

دسته بندی مگس های خانگی معمولی

 

شاخه: بندپایان

 

رده: حشرات

 

خانواده: موسیدا

 

گونه و جنس: موسکا دومیستیکا

 

بررسی مهمترین ویژگی ها در مگس خانگی معمولی

 

پراکنش جغرافیایی: مگس های خانگی در سراسر دنیا وجود دارند.

 

تغذیه: مگس های خانگی معمولی دندان ندارند آن ها برای تغذیه از دهان خرطومی مانند خود استفاده می کنند، مگس ها به واسطه داشتن حس بویایی قوی سریع جذب غذاها می شوند و موادغذایی جامد را از طریق استفراغ بزاقشان روی غذا، به مایع تبدیل می کنند سپس آن ماده مایع را می مکند.

 

 

تخمگذاری: مگس های خانگی معمولی در فضولات انواع حیوانات، فضولات انسان، زباله ها، میوه ها و سبزیجات پوسیده تخمگذاری می کنند.

 

دفع فضولات: مگس های خانگی به طور مداوم عادت به دفع فضولات دارند بنابراین به محض نشستن بر روی مواد غذایی باکتری های زیادی را بر روی آن به جا می گذارند.

 

قدرت پرواز: مگس های خانگی معمولی می توانند حدود 4 تا 6کیلومترتا رسیدن به یک منبع تغذیه و مکان مناسب برای تخمگذاری پرواز کنند.

 

ویژگی های ظاهری عمومی

 

مگس های خانگی معمولی اندازه متوسطی دارند، رنگ آن ها خاکستری روشن تا خاکستری تیره است بدن آن ها به سه بخش تقسیم می شود.

 

سر: سر مگس شامل یک جفت چشم مرکب، یک جفت آنتن و یک عضو خرطوم مانند است که برای مکیدن غذاهای مایع مناسب می باشد. چشم های جنس نر این مگس ها به یکدیگر نزدیک می باشد در حالی که چشم های مگس ماده از هم فاصله دارند.

 

سینه: روی سینه مگس ها 2 تا 4 نوار طولی تیره وجود دارد که در سراسر آن دیده می شوند قسمت سینه ای مگس ها شامل یک جفت بال و سه جفت پا است پاها و بدن آن ها را موهای کوتاه و سفتی پوشانده است ماده ای چسبنده را ترشح می کنند.

 

شکم: شکم مگس ها از 4 لایه تیره و روشن تشکیل شده است در قسمت شکمی مگس ماده یک ساختار لوله مانند وجود دارد که به واسطه آن تخمگذاری می کند.

 

 

چرخه زندگی

 

مگس های خانگی دگردیسی کامل دارند.

 

تخم: مگس های ماده در هر بار تخمگذاری، حدود 120 تا 150 عدد تخم می گذارند. تخمگذاری مگس ها در میان فضولات، مدفوع و انواع مواد پوسیده انجام می شود. تخم های مگس رنگ سفیدی داشته و 1 تا 2 میلیمتر طول دارند. مگس ها به طور کلی در کل دوره زندگی می توانند تا 2000 تخم بگذارند فاصله زمانی  هر دوره تخمگذاری بین 8 تا 24 ساعت است.

 

لارو یا ماگوت: لارو از 12 بخش تقسیم می شود لاروها به رنگ سفید هستند. در انتهای قدامی و پشتی بدن آن یک جفت اسپیراکل وجود دارد لاروها از مواد آلی پوسیده تغذیه می کنند. دوره لاروی مگس 2 تا 7 روز طول می کشد.

 

شفیره یا پوپا: رنگ شفیره قهوه ای تیره است. مرحله شفیرگی مگس 3 تا 6 روز طول می کشد ولی در فصل زمستان ممکن است این دوره طولانی تر شود.

 

بلوغ:سیکل کامل زندگی آن ها از مرحله تخم تا بلوغ، در طول تابستان، 5 تا 6 روز طول می کشد مگس های بالغ در تابستان حدود 15 روز و در زمستان 25 روز عمر می کنند.

 

نحوه انتقال بیماری ها

 

بزاق مگس: بزاق مگس ماده ای مملوء از باکتری، ویروس و سایر عوامل بیماری زا است مگس ها به دلیل شکل خرطومی دهانشان قابلیت تغذیه از مواد جامد را ندارند به همین دلیل با ریختن بزاق روی غذا که به نوعی، استفراغ کردن مگس ها تعبیر می شود، آن را به مایع تبدیل کرده و سپس می مکند. آن ها از این طریق به راحتی عامل بیماری ها را منتقل می کنند بزاق آلوده مگس ها تا 8 روز فعال است.

 

انتقال از طریق حرکت و مالیدن پاها به یکدیگر: مگس ها عامل انتقال بسیاری از بیماری ها هستند و بسیاری از این بیماری ها با مالیدن پاها به همدیگر و پرواز مگس ها به راحتی منتقل می شوند. مگس های خانگی میکروارگانیسم ها را با پاها و موهای پرزمانند روی بدنشان حمل می کنند. این عوامل بیماری زا حدود 36 ساعت روی پاها و سایر قسمت های بدن مگس زنده می مانند و قابلیت بیماری زایی دارند.

 

 

فضولات مگس: مشخص شده است مدفوع مگس ها حاوی میکروارگانیسم، کیست و انگل های روده است مگس های خانگی بیماری های زیادی را از این طریق گسترش می دهند این عوامل بیماری زا به مدت 18 روز در مدفوع زنده می مانند.

 

اقدامات کنترلی برای تهاجم مگس

 

یک. محافظت در مقابل مگس ها

 

مسدود کردن راه های نفوذ مگس به خانه ها، بیمارستان ها، فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها باعث جلوگیری از ورود قابل توجهی از مگس های خانگی می گردد درب ها و پنجره ها را با توری بپوشانید.

 

دو. کنترل محیط زیست

 

بهترین روش برای کنترل مگس های خانگی از بین بردن مکان تخمگذاری آن ها و بهبود وضعیت بهداشت در آن مکان است باید تمامی زباله های خانگی را در کیسه های پلاستیکی محکم قرار داده و درب آن ها را محکم ببندید. برای جلوگیری از رشد تخم ها و تبدیل آن ها به نوع بالغ باید به طور مرتب 2 بار در هفته زباله ها را جمع آوری کنید. نگه داری خانه بدون بوی زباله و کاملاً تمیز، بهترین روش برای مقابله با مگس ها می باشد.

 

سه. استفاده از اسپری های مگس کش

 

با استفاده از سموم قوی که برای از بین بردن مگس به صورت تخصصی تهیه و تولید شده اند می توان برای مبارزه با تهاجم انواع مگس استفاده کرد.

 

سم مگس کش قوی آجیتا

خرید سم مگس کش آجیتا - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: