ریشه کنی مگس ها تخصص ماست


مگس میوه و حقایق جالب در مورد آن

حقایق جالبی درباره مگس های میوه

 

در مورد مگس های میوه چه می دانید؟

 

از آنجایی که وجود مگس در خانه واقعاً آزاردهنده است، نباید به این حشرات مهلت دهید. از بین بردن مگس ها بدون شناسایی دقیق این آفات، ممکن نیست. بنابراین در این مقاله به بررسی حقایقی راجع به مگس های خانگی و مگس های میوه پرداخته ایم. دانستن این حقایق به ریشه کنی و پیشگیری از شیوع مگس در خانه، کمک بزرگی خواهد نمود.

 

این که مگس های خانگی یکی از رایج ترین آفات مخل آسایش انسان هستند، یک واقعیت غیرقابل انکار است. این حشرات مزاحم، آزار و اذیت خود را از زمان پخت و پز و سرو غذا آغاز می کنند حتی زمان صرف غذا سر میز شام هم از دست مگس ها در امان نیستیم.

 

در میان انواع گونه های مگس، مگس های خانگی رایج ترین گونه هستند. این مگس ها عامل انتقال بیش از 100 پاتوژن بیماری زای خطرناک نظیر سل، اسهال خونی آمیبی، سالمونلا و دیگر موارد در خانه ها می باشند.

 

حقیقت 1: مگس های خانگی هنگام جستجوی غذا، از حس بویایی خود استفاده می کنند؛ بنابراین بسته بندی مواد غذایی در ظروف و بسته های محکم، در پیشگیری از شیوع مگس ها، فوق العاده مؤثر است.

 

 

حقیقت 2: مگس ها در طول روز فعال هستند و شب هنگام استراحت می کنند؛ با توجه به این موضوع، باید برنامه کنترل آفت مگس را در طول روز انجام دهید، تا نتیجه بگیرید.

 

حقیقت 3: زباله و آشغال چیزی است که مگس ها را جذب می کند؛ بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که آشغال ها را در اولین فرصت از خانه خارج کرده یا از بین ببرید.

 

حقیقت 4: مگس ها به سرعت تکثیر می شوند؛ یک مگس ماده در کل دوره زندگی خود 21 بار تخم گذاری می کند؛ در هر دوره تولید مثلی، مگس تخم های خود را در دسته های 75 تا 130 تایی می گذارد؛ این تخم ها تنها در مدت زمانی اندک که بین 12 تا 24 ساعت طول می کشد، هچ می شوند.

 

حقیقت 5: در تولید مثل ماه های تابستان، تعداد مگس هایی که از یک جفت مگس بوجود می آید به قدری زیاد است که، با آن ها می توان مساحتی به وسعت پنج و نیم متر مربع را به طور کامل پوشاند.

 

حقیقت 6: لاروها یا نوزادان مگس بعد از متولد شدن از مواد در حال فساد موجود در اطراف تغذیه کرده و رشد می‌کنند؛ این کرم های کوچک سفید پیش از ورود به دوره قبل از بلوغ، دو بار پوست اندازی می کنند.

 

حقیقت 7: دوره لاروی پیش از بلوغ، یک تا دو هفته طول می کشد؛ طی این بازه زمانی، لاروی که شفیره تشکیل داده بود به شکل یک مگس کاملاً بالغ، از شفیره خارج می شود؛ در شرایط آب و هوایی نامساعد و سرد، دوره قبل از بلوغ ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد و وقتی که هوا گرم شد، مگس بالغ ظاهر شود.

 

حقیقت 8: مگس های خانگی در هر دو دقیقه، یک بار عمل دفع را انجام می دهند، این حشرات به عنوان ناقلین بیماری، بیشترین انواع باکتری ها و ارگانیسم های بیماری‌ زایی را که تهدید جدی برای سلامت عمومی می باشند منتشر می کنند؛ بیماری های خطرناکی چون قانقاریا، تیفوس، جذام، اسهال خونی، طاعون گاوی و لیستریا از طریق مگس ها انتقال می یابد.

 

حقیقت 9: مگس های خانگی بالغ می توانند تا 5 ماه عمر کنند، اما به طور معمول این حشرات عمری بین 30 تا 60 روز دارند.

 

حقیقت 10: یک مگس خانگی می تواند با سرعت 8 کیلومتر در ساعت پرواز کند؛ برای رسیدن به چنین سرعتی، مگس حدود 20 هزار بار در دقیقه بال می زند.

 

 

حقیقت 11: مگس ها می توانند بیش از بیست کیلومتر از محل تولد خود دور شوند.

 

حقیقت 12: یکی از رایج ترین راه های ورود مگس به خانه ها؛ درزها و شکاف‌ های موجود در اطراف درب و پنجره ها و دیوارهای خانه است؛ درزگیری دقیق این شکاف ها و اطمینان از بسته بودن درب و پنجره ها، برای پیشگیری از ورود مگس به خانه، بسیار مهم است.

 

حقیقت 13: مگس ها فقط از مایعات تغذیه می کنند، دلیل این امر این است که مگس ها دهان ندارند؛ آن ها به جای دهان عضوی خرطومی شکل دارند که از طریق آن تغذیه می کنند؛ این حشرات می توانند مواد غذایی جامد را از طریق تف کردن و قی کردن به مایع تبدیل کرده و سپس آن را با استفاده از عضو خرطومی شکل خود، می خورند؛ قرار ندادن غذاهای اضافی در محیط باز، برای پیشگیری از آلودگی مگس، ضروری است.

 

حقیقت 14: مگس ها دارای چشم های مرکب هستند؛ در هر یک از چشم های مگس، 4 هزار لنز جداگانه موجود است؛ یعنی در مجموع 8 هزار لنز! این تعداد لنز، میدان دید وسیعی برای مگس فراهم می کند که چند سویه است.

 

ساختار چشمی مگس ها آن ها را به تغییرات الگوی نور و حرکت حساس می کند؛ به همین دلیل نصب یک مگس کش نوری که از نور فرابنفش برای جذب مگس ها استفاده می کند، تأثیر بسزایی در کنترل تهاجم این آفات دارد.

 

حقیقت 15: از جمله آلوده ترین حشرات می توان مگس های خانگی را نام برد؛ این مگس ها در سطل های زباله، مدفوع انسان ها و حیوانات، یا مواد در حال فساد، تخم گذاری می کنند. اطمینان از بسته بودن درب سطل های زباله و رعایت نکات بهداشتی در محیط، در جلوگیری از تخم گذاری مگس ها بسیار کارساز است.

 

چند حقیقت جالب درباره مگس سرکه یا مگس میوه

 

مگس سرکه ها یا مگس های میوه با نام علمی دروزوفیلا ملانوگاستر یکی از انواع مگس های رایج هستند؛ همیشه مگس سرکه ها وقتی پیدا می شوند که در جایی میوه های بیش از حد رسیده یا در حال پوسیدن، وجود داشته باشد؛ می توان گفت این حشرات کوچک، مزاحمانی تمام عیار هستند، با این وجود دانش پزشکی بسیاری از پیشرفت های خود را مدیون آن ها است.

 

یک - این حشرات کوچک به همان سرعتی که پدیدار می شوند از میان می روند

 

مگس های میوه یا مگس سرکه ها عمر کوتاهی دارند؛ سرعت تولید مثل این حشرات ریز، باور نکردنی است؛ یک جفت مگس میوه، تا زمانی که دما 25 درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد، می توانند صدها مگس مشابه را در مدت زمانی بین 10 الی 12 روز، تولید کنند.

 

دو - از مگس های میوه در بسیاری از مطالعات بزرگ پزشکی استفاده می شود

 

مگس های میوه به دلیل سرعت رشد بالایی که دارند، گزینه هایی عالی در مطالعات آزمایشگاهی به شمار می روند؛ این سرعت رشد بالا به محققان اجازه می دهد به راحتی تکاملات ژنی طی نسل های مختلف را در مدت زمانی اندک، مورد مطالعه قرار دهند.

 

 

سه - انسان ها و مگس سرکه ها از لحاظ ژنی شبیه یکدیگر هستند

 

هفتاد و پنج درصد از ژن های عامل بیماری در انسان ها، در مگس های میوه نیز وجود دارند؛ به همین دلیل، از مگس سرکه ها برای مطالعه بیماری های انسان، استفاده می شود.

 

از آنجایی که این گونه خاص از مگس ها، ژن هایی مشابه ژن های انسان دارند، محققان می توانند از مگس سرکه ها برای شبیه‌سازی بیماری هایی که انسان را تهدید می کند، استفاده کنند؛ به عنوان مثال، در مگس هایی که مقدار زیادی شکر می خورند، همان علائمی بروز می کند که در افراد مبتلا به دیابت نوع دو دیده می شود.

 

چهار - دی اکسید کربن ماده بیهوش کننده مگس سرکه

 

دی اکسیدکربن مگس سرکه ها را گیج می کند، محققان با استفاده از این ویژگی از فرار مگس سرکه ها در محیط آزمایشگاه جلوگیری می کنند.

 

پنج - مگس سرکه های ماده به شکل شبانه روزی در فکر ازدیاد نسل هستند

 

یک مگس سرکه ماده در دمای اتاق هر روز 30 تا 50 تخم می گذارد؛ این فرایند در طول زندگی مگس سرکه ها هر روز اتفاق می افتد؛ در صورتی که دمای هوا کاهش بیابد تعداد تخم ها نیز کمتر می شود.

 

شش - حشره ای کوچک با مغزی بزرگ

 

مغز مگس سرکه بیشتر از 100 هزار نورون دارد؛ تنها وجود چنین مغذ بزرگی می تواند رفتارهای پیچیده مگس سرکه ها را توجیح کند؛ رفتار هایی از قبیل ریتم شبانه روزی، خواب، یادگیری و حافظه جفتگیری، تغذیه و تشخیص جهت پرواز جزء پیچیدگی های مگس سرکه  هستند.

 

سم مگس کش قوی آجیتا

خرید سم مگس کش آجیتا - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: