ریشه کنی مگس ها تخصص ماست


کاهش احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از مگس

بیماری های ناشی از مگس ها

چگونه احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از مگس را کاهش دهیم؟

 

وجود مگس ها در خانه برای همه ناخوشایند است مگس ها در خانه علاوه بر ایجاد ظاهری زننده، با نشستن روی غذا نیز موجب آزردگی ما می شوند مگس ها به همین سادگی نیز باعث انتقال عوامل بیماری زا هستند. این بیماری های ناشی از مگس به طور ناباورانه ای بسیار خطرناک  هستند و برای از بین بردن آن ها باید اقداماتی پیشگیرانه انجام داد.

 

مگس های خانگی می توانند تهدید بزرگی برای کسب و کارها باشند، به خصوص آن هایی که در صنعت مواد غذایی فعالیت می کنند در مقایسه با آفات دیگر مثل جوندگان و سوسک ها، مگس ها مسئول ایجاد بیش ترین بیماری ها در کارکنان این صنایع هستند.

 

چرا مگس ها نقش پر رنگی در انتقال بیماری ها دارند؟

 

بسیاری از مگس های خانگی به دلیل زیست در فضولات انواع حیوان ها و انسان ها، عامل گسترش طیف وسیعی از بیماری های خطرناک هستند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که مگس های خانگی مسئول انتقال حداقل ۶۵ بیماری هستند. این بیماری ها می توانند بر سلامت انسان ها به ویژه کودکان تاثیر زیادی بگذارند و منجر به خسارت های زیادی شوند.

 

طبق آمار منتشر شده از مراکز بهداشتی، مگس ها عامل انتقال بیماری های چشمی، عفونت های پوستی و اسهال هستند. مگس ها مثل پشه ها حشراتی نیش زننده نیستند و عوامل غیر مستقیم ایجاد بیماری محسوب می شوند.

 

همچنین ثابت شده است که مگس ها می توانند عوامل بیماری زای غذا و سموم مرتبط با آن را انتقال دهند عوامل بیماری زای غذا، باکتری ها و یا انگل هایی هستند که در مواد غذایی وجود دارند و موجب بیماری و مسمومیت غذایی می شوند و حتی در موارد حاد می توانند منجر به مرگ شوند همچنین با توجه به این نوع انتقال امراض می توان گفت حیوانات در مزارع پرورشی در معرض خطر بالای ابتلاء به این نوع بیماری ها از طریق مگس ها هستند.

 

ارتباط بین مگس‌ ها و بیماری‌ ها

 

مگس ها با رژیم غذایی مدفوع، زباله، محصولات فاسد شده و هم چنین گوشت فاسد شده به طور مداوم در مواجهه با عوامل بیماری زا هستند و به راحتی جذب بدنشان می شوند مگس ها این میکروب ها را حمل می کنند و آن ها را در جایی که فرود می آیند رها می کنند. فرآیند انتقال این عوامل بیماری زای خطرناک، فقط چند ثانیه طول می کشد.

 

این مگس ها علاوه بر گسترش باکتری هایی که به بدنشان چسبیده اند، اغلب موقع تغذیه، برای اینکه بتوانند از آن غذا بخورند باید اول آن را به حالت مایع تبدیل کنند به همین دلیل محتویات معده خود را روی غذا ریخته و سپس آن را می مکند.

 

 

مگس ها حامل چه بیماری هایی هستند؟

 

بیماری های ناشی از مگس

 

مگس های خانگی نقش مهمی در انتقال و شیوع بیماری هایی نظیر وبا، ورم ملتحمه، التهابات روده و معده، اسهال خونی، وبا، سیاه زخم، سالمونلا، سل و تب حصبه دارند.

 

مگس ها تمام این بیماری ها را به واسطه عادات تغذیه ای و تولید مثلشان انتقال می دهند. زیرا آن ها از مواد فاسد، پوسیده و همچنین فضولات حیوانی و انسانی تغذیه می کنند و همچنین در همین منابع اقدام به تخم ریزی می کنند.

 

وقتی که مگس ها روی یک منبع آلوده می نشینند عوامل بیماری زای آن را در دستگاه گوارشی خود جمع می کنند.

 

عادت تغذیه ای مگس ها به این صورت است که قادر به هضم مواد جامد نیستند. به همین دلیل محتویات معده خود را روی مواد جامد ریخته تا از این طریق بتواند آن را به مایع تبدیل کند و آن ماده را با دهان خرطوم مانند خود بمکد به همین دلیل، به راحتی باکتری های درون دستگاه گوارش خود را به مواد غذایی انتقال می دهد و حتی زمانی که تغذیه مگس از مدفوع و زباله ها صورت می گیرد درصد بالایی از عوامل بیماری زا را به دستگاه گوارش خود انتقال می دهد.

 

مگس ها همچنین می توانند عوامل بیماری زا را از طریق پرزهای ریز روی پاها و سایر قسمت های بدنشان جمع کرده و به هر آیتمی به ویژه مواد غذایی که روی آن می نشینند انتقال دهند. بنابراین هر جایی که مگس ها وجود داشته باشند انواع بیماری ها نیز بروز پیدا می کنند.

 

چگونگی انتقال بیماری از مگس

 

معمول ترین شکل انتقال بیماری از مگس به انسان، مصرف محصولات غذایی و مایعات آلوده به عوامل بیماری زا است.

 

شما می توانید با مصرف هر نوع غذا یا مایعات که مگس روی آن نشسته، تغذیه کرده و یا فقط پاهای خود را به هم مالیده است به بیماری های ناشی از مگس مبتلا شوید.

 

انتقال بیماری ها از مگس فقط از طریق خوردن غذای آلوده نیست بلکه حتی اگر مگس روی قاشق یا چنگال و سایر وسایل آشپزخانه نشسته باشد نیز می تواند عوامل بیماری زا را به سادگی منتقل کند. همچنین انتقال عوامل بیماری زا از مگس به واسطه ی تماس مستقیم و لمس کردن یک وسیله ی آلوده و بعد لمس کردن چشم ها و یا زخم های باز مانند خراش و زخم نیز می تواند اتفاق بیفتد.

 

بنابراین باید سعی در ایجاد محیطی بدون مزاحمت مگس ها، داشته باشید تا بتوانید خود و خانواده خود را از بسیاری از بیماری های ناشی از مگس محافظت کنید.

 

پیشگیری از ابتلاء به بیماری های ناشی از مگس

 

ممانعت از مگس ها و بیماری های ناشی از آن ها با استفاده از بعضی اقدامات پیشگیرانه منجر به کم شدن حضور مگس در خانه یا محل کسب و کارتان شود.

 

یک - بهداشت مواد غذایی

 

رعایت اصول بهداشتی غذا می تواند به پیشگیری از شیوع بیماری های مگس کمک کند. از بین بردن باکتری های مضر که باعث بیماری ها می شوند بهترین راه برای کاهش شیوع بیماری های ناشی از مگس است. این کار را می توان با اطمینان از ذخیره مواد خام، که به روش بهداشتی و در ظروف محکم ذخیره می شوند انجام داد و قبل از استفاده نیز باید این مواد به طور کامل شسته شوند.

 

 

حفظ استانداردهای بهداشتی در درست کردن غذا، تمیز بودن وسایل پخت و پز و همچنین مکانی که در آن اقدام به غذا پختن می کنید از اهمیت زیادی برخوردار است. به این ترتیب احتمال آلودگی مواد غذایی به باکتری های منتقل شده از مگس را کاهش خواهید داد. این کار باعث می شود محدوده آماده سازی غذا برای مگس های خانگی جذابیت کمتری داشته باشد و خطر شیوع بیماری ها را کم خواهد کرد.

 

دو - از بین بردن محل های مستعد تخم گذاری مگس

 

مگس ها برای تخم گذاری به محیط هایی مرطوب نیاز دارند که علاوه بر این مشخصه، لاروهایشان بتوانند بعد از هچ شدن از تخم، از آن تغذیه کنند این مکان برای تخم گذاری مگس ها می تواند زباله ها و مدفوع حیوانی یا انسانی و یا حتی مواد غذایی مورد استفاده ما باشد.

 

همانطور که همیشه می بینیم مگس ها در مکان هایی مثل محل استقرار یا دفن پسماندها و زباله ها و محل های نگه داری حیوانات جمعیت بسیار بالایی دارند زیرا در این مکان ها به راحتی تغذیه کرده و تخم گذاری می کنند. بنابراین از بین بردن شرایط مناسب برای تخم گذاری مگس ها در خانه کار سختی نیست و به همین سادگی می توان از شر مگس ها و عوامل بیماری زایی که با خود جابجا می کنند خلاص شد.

 

الف - محل نگه داری حیوانات

 

در محل نگه داری حیوانات مانند آغل و اصطبل ها، صاحبان این صنایع باید از روش های مناسب دفع مگس استفاده کنند. یکی از این روش ها نصب تله های مگس به شکل ورقه های چسبناک در قسمت های مختلف اصطبل و آغل است. این ورقه ها از سقف آویزان می شوند و مگس ها حین پرواز به آن برخورد کرده و می چسبند و در همانجا نیز می میرند. همچنین این مکان ها باید همواره تمیز شوند تا مکان های مستعد تغذیه و تخم گذاری برای مگس ها کاهش پیدا کند.

 

ب - دفع صحیح زباله

 

برای دفع زباله در مکان های کوچک و بزرگ اعم از خانه، مزارع پرورشی حیوانات و حتی شهرهای کوچک و بزرگ باید یک سیستم مدیریت پسماند مناسب وجود داشته باشند تا مطمئن شوند که سطل های زباله بیش از اندازه پر نیستند و به طور منظم خالی می شوند همچنین سطل های زباله باید درب محکم داشته و هر چند وقت یکبار شسته شده و کاملاً تمیز شوند.

 

 

ج - حفظ نظافت در سرویس های بهداشتی

 

سرویس های بهداشتی باید به طور مرتب تمیز شوند و سیستم تهویه مناسب داشته باشند در سرویس های بهداشتی نیز می توان از تله های ورقه ای چسبناک برای به دام انداختن مگس ها استفاده نمود.

 

سه – کشتن مگس ها با لامپ ماوراء بنفش

 

لامپ های ماوراء بنفش از جدید ترین روش های دفع مگس هستند که روز به روز به تکنولوژی آن ها نیز افزوده می شود. این لامپ ها، گزینه مناسبی برای دفع آفات پروازی محسوب می شوند. نور ماوراء بنفش موجب جذب سریع مگس ها به آن شده و به محض تماس با آن، مگس می میرد از این لامپ ها نیز می توان در مکان های مختلف استفاده نمود.

 

چهار - کنترل گسترش مگس ها با مسدود کردن منافذ

 

یک راه جلوگیری از ورود مگس ها این است که حشرات را بیرون از خانه ها نگه دارید برای این کار تمام درب و پنجره ها را بررسی کنید. شما باید از عدم وجود هر گونه درز و یا شکافی در این قسمت ها مطمئن شوید و در صورت وجود این منافذ با استفاده از مواد مناسب آن ها را غیر قابل نفوذ کنید. همچنین می توانید با نصب توری های با منافذ خیلی ریز مانع از ورود مگس ها به خانه شوید.

 

پنج - استفاده از سموم تخصصی برای دفع مگس

 

اگر در صورت رعایت تمام این نکات باز هم گرفتار هجوم مگس ها شدید بهتر است از سموم تخصصی به عنوان بهترین و راحت ترین راه حل استفاده کنید.

 

سم مگس کش قوی آجیتا

خرید سم مگس کش آجیتا - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: